وروق (اورو) وروق (verogh)
روستای وروق یکی از معدود و زیباترین روستاهای استان قزوین است که به دلیل بکر و کوهستانی بودن منطقه مورد توجه و در دید نیست به خاطر همین موضوع است که هنوز برای بسیاری از علاقه مندان به تاریخ و طبیعت ناشناخته مانده است لذا به همین دلیل مردمان این منطقه محروم و مورد لطف مسئولین نیستند از این رو جهت آشنایی بیشتر با جاذبه های این روستای زیبا و بکر به گوشه­ای از طبیعت این روستا در حد توان می­پردازیم:
 
تاریخچه:
درباره تاریخچه و قدمت روستا نظرات مختلفی گفته می­شود که بعضاً قدمت آن را دوران اشکانیان و ساسانیان( حدود 1400 سال پیش) تا 4500 سال پیش را تخمین می­زنند اما آنچه که مسلّم است سکونت اقوامی چند هزار ساله در این مناطق با دیدن آثار باستانی تایید می­شود به طور حتم انسانهایی با تمدن بسیار غنی در این منطقه می­زیسته­اند که بعضاً با پیدا شدن تکّه سفال و یا مفرقی با قدمت بالا و نقش و نگار بر روی این تکّه سفالها و لعابهایی که بر روی آنها است بیانگر ذوق و هنر و تمدن غنی انسانهای این منطقه و تجارت و داد و ستد این مردمان دارد در ذیل تاریخچه کوتاهی از سلسله اشکانیان و ساسانیان ذکر آورده می­شود.
اشکانیان (۲۵۰ق. م ۲۲۴ م) :
شکانیان که از تیره ایرانی پرنی و شاخه‌ای از طوایف وابسته به اتحادیه داههاز عشایر سکاهایحدود باختر بودند، از ایالت پارتکه مشتمل بر شیروانو خراسان فعلی بود برخاستند. نام سرزمین پارت در کتیبه‌های داریوش پرثوه آمده‌است که به زبان پارتی پهلوه می‌شود. چون پارتیان از اهل ایالت پهله بودند، از این جهت در نسبت به آن سرزمین ایشان را پهلوی نیز می‌توان خواند. ایالت پارتیها از مغرب به دامغان و سواحل جنوب شرقی دریای خزر و از شمال به ترکستان و از مشرق به رود تجن و از جنوب به کویر نمک و سیستان محدود می‌شد. قبایل پارتی در آغاز با قوم داهه که در مشرق دریای خزر می‌زیستند در یک جا سکونت داشتند و سپس از آنان جدا شده در ناحیه خراسان مسکن گزیدند.
این امپراتوری در دوره اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس توسعه یافت. در عهد اشکانی جنگ‌های ایران و رومآغاز شد. سلسله اشکانی در اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های خارجی به تدریج ضعیف شد تا سر انجام به دست اردشیر اولساسانی منقرض گردید.
ساسانیان:
 ساسانیان خاندان شاهنشاهی ایرانی در سالهای ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بودند. شاهنشاهان ساسانی که اصلیتشان از استان پارس بود بر بخش بزرگی از غرب قارهٔ آسیاچیرگی یافتند. پایتخت ساسانیان شهر تیسفوندر نزدیکی بغداددر عراق امروزی بود.
سلسله اشکانی به دست اردشیر اولساسانی منقرض گردید. وی سلسله ساسانیانرا بنا نهاد که تا ۶۵۲ میلادی در ایران ادامه یافت. دولت ساسانی حکومتی ملی و متکی به دینو تمدن ایرانی بود و قدرت بسیار زیادی کسب کرد. در این دوره نیز جنگ‌های ایران و رومادامه یافت.
در همین دوران مانی(۲۱۶ - ۲۷۶میلادی) به تبلیغ مذهب خود پرداخت. مانی پس از مسافرت به هند و آشنائی با مذهب بودائی سیستم جهان مذهبی مانویخود را که التقاطی از مذهب زردشتی، بودائیو مسیحیو اسطورهبود با دقت تنظیم کرد و در کتاب «شاهپورگان» اصول آن‌ها را بیان و هنگام تاجگذاری شاپوراولبه شاه هدیه کرد. مانی اصول اخلاقی خود را بر پایه فلسفی مثنویت: روشنائی و تاریکی که ازلی و ابدی هستند استوار نمود. در واقع این اصول) خودداری از قتل نفس حتی در مورد حیوانات، نخوردن می، دوری از زن و جمع نکردن مال (واکنش در مقابل زندگی پر تجمل و پر از لذت طبقات حاکم و عکس العمل منفی در برابر بحران اجتماعی پایان حکومت اشکانیو آغاز حکومت ساسانیاست. شاپور و هرمزد، نشر چنین مذهبی را تجویز کردند، زیرا با وجود مخالفت آن با شهوت پرستی و غارتگری و سود جوئی طبقات حاکم، از جانبی مردم را به راه «معنویت» و «آشتی‌خواهی» سوق می‌داد و از جانب دیگر از قدرت مذهب زردشت می‌کاست.
جنبش معنوی مانی به سرعت در جهان آن روز گسترش یافت و تبدیل به نیروئی شد که با وجود جنبه منفی آن با هدف‌های شاهان و نجبا و پیشرفت جامعه آن روزی وفق نمی‌داد. پیشوایان زردتشتی و عیسوی که با هم دائما در نبرد بودند، متحد شدند و در دوران شاهی بهرام اولکه شاهی تن آسا و شهوت پرست بود در جریان محاکمه او را محکوم و او وپیروانش رازنده به گور کردند.(۲۷۶ میلادی). از آن پس مانوی کشی آغاز شد و مغان مردم بسیاری را به نام زندک(زندیق) کشتند. مانویان درد و جانب شرق و غرب، در آسیای میانه تا سرحد چین و در غرب تا روم پراکنده شدند.
امپراتوری پهناور ساسانی که از رود سند تا دریای سرخ وسعت داشت، در اثر مشکلات خارجی و داخلی ضعیف شد. آخرین پادشاه این سلسله یزدگرد سوم بود. می گویند او از پیامبر درخواست کرده بود به ایران حمله نکنند. در دوره او مسلمانان عرب به ایران حمله کردند و ایرانیان را در جنگ‌های قادسیه، مدائن، جلولاءو نهاوندشکست دادند و بدین ترتیب دولت ساسانی از میان رفت.
در پایان سده پنجم و آغاز قرن ششم میلادی جنبش بزرگی جامعه ایرانرا تکان داد که به صورت قیامی واقعی سی سال (۲۴-۴۹۴ م.) دوام آورد و تأثیر شگرفی در تکامل جامعه آن روزایران بخشید.
در چنین اوضاعی مزدکپسر بامدادان به تبلیغ مذهب خود که گویند موسسش زردشت خورک بابوندس بوده، پرداخت. عقاید مزدکبر دو گانگی مانویاستوار است:
روشنائی دانا و تاریکی نادان، به عبارت دیگر نیکی با عقل و بدی جاهل، این دو نیرو با هم در نبردند و چون روشنائی داناست سرانجام پیروز خواهد شد.
اساس تعلیمات اجتماعی مزدک دو چیز است: یکی برابری و دیگری دادگری.
مردم بسیاری به سرعت پیرو مذهب مزدک شدند. جنبش مزدکی با قتل او و پیروانش به طرز وحشیانه‌ای سرکوب شد، اما افکار او اثر خود را حتی در قیام‌ها و جنبش‌های مردم ایراندر دوران اسلام، باقی گذاشت. و اما مقداری درباره ی سیستم حقوقی ساسانیان مبنای این سیستم از کتاب اوستا و تفاسیر ان و اجماع نیکان یعنی مجموع فتاوای علمای این دین بوده است. در زمان ساسانیان دو دادگاه وجود داشت ؛ دادگاه عرف و دادگاه شرع و دو دادگاه اختصاصی نیز وجود داشت بنامهای دادگاه ارتش و دادگاه عشایری.
موقعیت جغرافیایی
وروق (اورو) از روستاهای شهرستان آوج از توابع استان قزوین است و از شمال با روستاهای میلاق و مصر آباد و از جنوب با روستای پرسباناج و از غرب با گوویک و از غرب با ینگیجه همسایه است.
 
علما و اندیشمندان :
بافت مذهبی این روستا شیعه اثنی عشری است و اهالی این روستا علاقه خاصی به اهلبیت علیهم السلام دارند این روستا در گذشته و حال دارای علما و روحانیون بوده ولی بر خلاف روستای همسایه خود دارای تعداد طلاب زیادی نیست از علما و بزرگان این روستا می­توان به مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محرم راحی و حجت الاسلام و المسلمین نجات راحی و حجت الاسلام و المسلمین علی راحی و حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم راحی و برادرگرامی ایشان و حجت الاسلام و المسلمین هادی ابراهیمی و حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ابراهیمی اشاره کرد که بعضاً در مناصب اداری و دولتی اشتغال دارند و یا مشغول به تحصیل و تبلیغ معارف اسلامی هستند.
شهدا :
شهدا به مثابه چراغ نورانی و شناسنامه و هویت یک منطقه­اند. از شهدای جان بر کف روستا می­توان به شهیدان معزز قلی قدیانی لو و ابوالفضل دمیرچیلو و اصغر کشاورز و ناصر راحی و علیرضا راحی و برادر شهید ثانی خانی و مفقودالاثر محرم قدیانلو اشاره کرد که با رشادت­های خود افتخار ابدی برای مرز و بوم خود ایران عزیز رقم زدند و نامشان برای همیشه در دل­ها و یادها ماندگار شد.
حیوانات
 در گذشته نه چندان دور این منطقه زیستگاه گونه های بسیار متنوعی از حیوانات وحشی بوده اما به دلائل مختلفی من جمله شکار بی رویه در گذشته و کشیده شدن جاده ها و اتوبان ها محدوده زیستگاه این حیوانات کم شده تا آنجا که دراین منطقه برخی از گونه های حیات وحش به طور کلی منقرض شده است از این چهارپایان میتوان به کل وحشی و قوچ وحشی وگربه وحشی و پلنگ وحشی و ... اشاره کرد اما گونه های موجود مانند گراز و خرگوش و گرگ و روباه و شغال و جوجه تیغی و خار پشت و خرسک (پورسوخ) و راسو و سمور آبی کوچک و موش دم داز و موش جنگلی و انواع مارهای سمی و عظیم الجثه و مار آبی و خرچنگ و ماهی و مارمولک صحرایی و سمندر و عقرب و رتیل و عقاب سیاه و شاهین و قرقی و ترلان و جغد و کبک و تیهو و کبک خاکستری و دارکوب و بلبل و انواع پرندگان زیبا ی دیگر و پرندگان مهاجر مثل اردک وحشی و غاز وحشی و درنا اشاره کرد .
البته گفته هایی از قدیمی ها و گذشتگان هست مبنی بر اینکه در گذشته افرادی یا حیواناتی به نام غول در بیابان زندگی می کردند که بسیار قوی و عظیم الجثّه بودند و از استخوانهایی که بعضاً پیدا می شود تا حدی گواه بر این مطلب است و یا خرافاتی بدین عنوان که انسانهایی گرگ نما در قدیم بوده اند و چقدر این مطالب صحت دارد جای سوال است.
طبیعت
 کوهها بلند و درههای عمیق و تپّه ها، طبیعت این منطقه را دو چندان زیبا کرده به نحوی که چشم اندازهای زیبا چشم هر بیننده را خیره می­کند و باعث شادابی مضاعف میگردد پوشش گیاهان دارویی و خوراکی مثل آویشن(ککلیک اوتو) و قز یاقو و ثوخلو باشو و کام و کنگر و گون و قوچ اوتو و یارپوز و پیازچه کوهی(سوغاناخ) و گل گاو زبان و توکلوجه و موسیر و ثعلب و بارهنگ و اسپند و ریواس و ... میباشد که بعضاً دارویی و بعضاً در آش  استفاده میشود.
و گل های شقایق و بابونه و نوروز گلی و محمدی و رز و نیلوفرزرد و آبی و... از گل های زیبای منطقه است.
و درختان چنار(آق کهوه) و صنوبر(آق راجو) تبریزی(گووی راجو و شال راجو) و ؟؟؟؟(قارا آقاج) و.... از پوشش درختان منطقه است.
و درختان میوه گردو و بادام و سنجد و هلو و سیب و پسته و گیلاس و آلبالو و گلابی و زرد آلو و قیسی و انگور و.... از میوه های منطقه است.
سیفیجات گوجه سیر خیار و کدوخوروشتی و کدو تنبل و فلفل و سیب زمینی و پیاز و بادمجان و کاهو و هندوانه و خربزه و...  از محصولات سیفی کشاورزان است.
جاذبه های تفریحی:


آق داغ ( کوه سفید )
یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین رشته کوههای منطقه خرقان آق داغ (کوه سفید) است این رشته کوه تقریبا در امتداد آوج و روستای وروق قرار دارد و به لحاظ جغرافیای منطقه و اب و هوایی بسیار دارای اهمیت می باشد کمتر کسی است که با سفر به این منطقه خاطره خوبی از زیبایی ها و جذابیّت های آن همراه خود نبرده باشد.
تزّک سر( تاج سر یا تازه سر )
 
یکی از زیبا ترین و جذّاب­ترین نقاط روستای وروق کوه تاریخی و زیبای تزّک سر است که جاذبه ها و جلوه­های جالبی دارد در بالای این کوه مکانی به متراژ حدوداً 4 یا 5 هزار متر محل قلعه تزّک سر قرار دارد و بصورت پلکانی در پشت قلعه دو فضای حدود هزار متری قرار گرفته که ظاهراً قسمت قله و بالا محل اعیانی و بخش­های پایینی قشر متوسط و ضعیف یا محل نگه داری حیوانات بوده است. بخش هایی از دیوار های این قلعه تاریخی هنوز پابرجاست ولی حفاری ها نمای این قلعه خرابه را خراب تر کرده است نکته مهم اینکه در نقل ها آمده که این قلعه غارت شده و قتل عامی صورت گرفته که در این صورت نباید هیچ چیزی برای پیدا کردن باقی مانده باشد.
 
نقلی که شنیده­ها از آن حکایت دارد این است که قومی بیگانه (مغول یا افغان­ها یا روستاهای اطراف و.....) به این قلعه حمله ور می­شوند ولی به دلیل موقعیت خاصّ آن نمیتوانند آن قلعه را تصرف کنند این گروه مهاجم اسب ها را تشنه نگه میدارند و اسب ها به دلیل شنوایی قوی مسیر آب راه این قلعه را که توسط لوله های سفالی بوده را پیدا می­کنند و پس از قطع آب توسط این گروه مهاجم اهالی این قلعه بعد از مدّت­ها مقاومت سرانجام تسلیم شده و قتل عام می­شوند و تمامی اموال این قلعه به غارت برده می­شود. بعید است این جریان در مدت زمان کمی اتفاق افتاده باشد یعنی در زمان مغول یا افغانها چون قدمت دیواره قلعه و فرسایش های موجود قدمت چند هزار ساله را نشان می­دهد.
 
تزّک سر بولاقو ( چشمه تزّک سر )
در ارتفاعی حدود بیش از هزار و پانصد متری از سطح زمین چشمه­ای پر آب و زلال و گوارا وجود دارد که از آب آن جهت آبیاری دام و مزارع و باغات استفاده می­شود که آب این چشمه توسط لوله به سطح پایین و مزارع هدایت می­شود در سرچشمه این آب زلال مکانی نیمه کوهستانی و مشرف به قلعه تزک سر است که مکانی بسیار دنج و با صفایی است آب چشمه به قدری سرد است که مدت کمی می­توان دست را در آن نگه داشت.
 
در نقل ها گفته شد این آب تامین کننده آب قلعه تاریخی تزّک سر بوده که هم برای نوشیده اهالی و هم حیوانات آنها استفاده می­شده و در نهایت قطع همین آب باعث تسلیم و قتل عام اهالی قلعه تزک سر می­شود.
 
تزک سر درّه سی ( درّه تزک سر )
دره­ّای که از سمت پایین به جنگل خان (جنگل ابراهیمی­ها) و از سمت بالا به پیس بولاغ (چشمه بد) و در نهایت به ارتفاعات تزّک سر منتهی می­ شود این درّه دارای جاذبه­های خاصّ خودش است از بوته­ ها زرشک ترش و درشت تا کبک های در حال چرا و صخره های زیبا از مناظر زیبا و تفریحی این دره است.
 
کند دره ­ّسی ( درّه­ روستا )
یکی از زیبا ترین مناطق دیدنی روستا درّه روبروی روستا معروف به (کند درّه­سی) که وقتی وارد این درّه می­شوی در ابتدا سمت چپ شاهد یک بنای قدیمی به سبک اسلامی و معروف به امام زاده هست (که بنا به گفته­ها در این مکان از نوادگان و سادات قدیمی دفن شده است ولی بعضی نقل­ها گویای این است که امام زاده اصلی در مکان دیگری از این بنا دفن شده و این بنا صرف نماد و یاد بود است) و در سمت راست و چپ باغات و مزارع است به سمت بالای دره که حرکت میکنی به آبریزی به نام تزک سر سویو بر می­خوری که آب چشمه تزک سر(کوه بزرگی که قبلاً به آن اشاره شد) است که بوسله لوله به آنجا آورده شده تا جهت آبیاری از آن استفاده شود و بسیار خنک و چای آن در بین اهالی معروف است. در کنار آین آبریز محل روستای قدیمی با قدمت چند صد ساله است که معروف است به خرابه­لار( که بنا به گفته قدیمی ها کشتار بزرگی در این منطقه با هجوم مهاجمین و اشرار یا مغولها یا روسها در زمانهای بسیار قدیم صورت گرفته) در ادامه را باغات و مزارع تمام شده و در دو طرف کوههای برافراشته دیده میشود با دیدن اولین آبشار احساس خوبی به انسان دست میده آبشاری با ارتفاع حدوداً یک متر و نیم که در اوائل بهار بسیار زیبا و پر آب است و در تابستان از حجم آب کم میشود در ادامه مناظر بکر و زیبای بسیاری را می بینید آبشارهایی با ارتفاع دو تا سه متر پوشش گیاهان خوش بو و زیبا و درههایی که بعضاً در سمت چپ دیده می شود بعد از راه پیمایی حدود پنج کیلومتری به محلی میرسید ک تقاطع دو کوه و ابتدای دره است یک آبشار بزرک به ارتفاع حدود سه متر به نام شار شار که سایه و تخت سنک صاف آنجا جلوه زیبایی به آنجا داده در نقل ها آمده این محل پاتوق شکارچیان و محل استراحت و کباب زنی آنها بوده در قسمت سمت چپ آن چشمه کوچکی موجود است که آب بسیار شیرینی دارد و کنار آن درختچه هایی به نام محلی (مشه) استکه محل مخفیگاه صدها کبک وحشی برای در امان مانده از شکار عقاب سیاه است. وقتی شما وارد این منطقه میشوید این کبک ها همانند گله گوسفند پا به فرار میگزارند و از طرفی آواز و نغمه کبک خروس برای اعلام خطر و پیچیدن صدای کبک در دره و از طرفی صدای آبشار دلنواز است.
چالالار ( چاله ها )
یکی از مناطق فوق العاده زیبا روستای وروق چالالار است یا به قولی یخچال منطقه است و بر روی آق داق است که در گذشته محل استقرار و چرای قوچ و کل (بز) وحشی بوده و اخیراً از طرف محیط زیست تعدادی از بز کوهی و قوچ وحشی در این منطقه رها سازی شده کوهها و سنگ ها زیبا با سبک و سیاق خاص جلوه زیبایی به آنجا داده بخصوص آبگیری که از ذوب شده برف در آنجا به وجود می­آید واقعاً دیدنی و زیباست که در تابستان محل آبیاری دام ها و آبتنی چوپانان است بودن یک ظهر خنک تابستان همرا با آبگوشت کبک لحضه فراموش نشدنی در ذهن به یادگار می گذارد.
تولک
محلی بسیار زیبا در دامنه های رشته کوههای آق داق و زیستگاه کل وحشی بوده و غارهای زیبا با ایوانهای جالب که محل کشیک کل های وحشی بوده از مناظر منحصر به فرد این تفریحگاه است.
 
قزل گول
منطقه زیبای قزیل گل شامل زمین های کشاورزی و باغات میوه و درختان آلبالو و بوته های انگور است و مار عظیم الجثه این منطقه زبانزد است تابستان و خنکی این مکان که تقریبا در دامنه کوه قرار دارد واقعاً دیدنی است.
اینچه درّه(دره باریک)
یکی از جاهای دیدنی روستا اینچه درّه است به معنای دره­ّی باریک این منطقه دارای زیبایی های خاص خودش است آب شیرین و گوارای چشمه بالا دست اینچه دره و درختان میوه آن شهرت دارد مخصوصاً درختان آلبالو و آلوچه های قرمز و ترش آن واقعاً خوردنی است از هر چی بتونی بگذری از چای آلبالوی اینچه دره نمی توان گذشت دورتادور اینچه دره کوههای زیبایی وجود دارد و در فصل زمستان مکان خوبی برای تیوب سواری است.
زرشک درّه
درّه­ای به نام زرشک درّه که مکان مفرّح و زیبایی است در این درّه که انواع درختان میوه زردآلو و سیب و هلو و بادام وانگور و ... است علت نام زرشک بر روی این درّه وجود تعداد زیادی از بوته های زرشک در آنجا بوده ولی در حال حاضر اینطور نیست در قسمت بالای این درّه یک سطح تقریباً صاف است که دارای چمن خوب و سایه درختان سرو و بید است و جای بسیار مفرح و استراحتگاه دنجی است.
جنگل خان ( جنگل ابراهیمی ها )
بزرگترین جنگل روستای وروق جنگل ابراهیمی­ها است این جنگل به متراژ حدوداً هفت هکتار (70000 متر) یکی از جاذبه های زیبای روستا می باشد این جنگل از چیبخلو جنگل شروع شده و تا آق جنگل ادامه دارد علت نامیدن این جنگل به جنگل خان به دلیل اینکه مالک قبلی این ملک خان روستا بوده ولی بعد از انقلاب این جنگل به بزرگ طائفه ابراهیمی­ها فروخته شد و تحت مالکیت ابراهیمی­ها بازسازی و آباد شده انواع درختان هلو ، شفتالو ، سیب ، زردآلو ، آلبالو گیلاس، گلابی ، گردو ، بادام ، پسته و... از میوه های کاشته شده و موجود این جنگل زیبا است.
 
این جنگل زیستگاه انواع حیوانات وحشی و درنده نیز است و به نحوی بهشت شکارچیان به حساب می­آید گراز ، گرگ ، گربه وحشی ، خرگوش ، کبک ، جوجه تیغی ، مار و... بخشی از حیوانات این محل است.
 
باغ خان ( باغ کربلایی اصغر )
این باغ زیبا واقع در قسمت پایین روستا مشرف به رودخانه است که در قدیم تفریحگاه خانواده ها و میهمانان مخصوص خان بوده و دارای انواع میوه ها خوش طعم مثل انواع گلابی و آلوچه و گردو و بادام و فندق و.....
 
در گذشته مسئول نگهداری و رسیدگی به باغ مرحوم کربلایی اصغر بوده و در حال حاضر در اختیار دوتن از فرزند مرحوم کربلایی اصغر است و در آن به کشاورزی و باغداری مشغول هستند.  
 
تیمور خان
 
دربند
 
دیلبک ( دیلابک )
 
دلیک لی داش ( سنگ سوراخ)

این مکان در بخش فوقانی خرابه ها واقع در ابتدای کند درّه سی قرار دارد و آب زلال و شیرین و گوارای چشمه تزّک سر از طریق لوله به این مکان ریخته میشود وجود باغ با درختان زردآلو و بادام و آلبالو و سایه خنک آن و آب شیرین و خنک این محل را تفریح گاهی به یاد ماندنی ساخته است علت نامیدن شدن این مکان به دلیک لی داش (سنگ سوراخ)وجود سنگ بزرگی در سینه کوه و وجود راهروی کوچکی از زیر سنگ است.

وجود دره عمیق و بکر و زیبا از جاذبه های چشم نواز این مکان است و آرامش موجود در این محل وصف ناشدنی است.

مسیر شوسه و خاکی روستاهای ینگیجه و کنجین از این محل ردّ میشود.                                                                                                                      
 
قرخ بولاق ( چهل چشمه )
 
قبله بولاقو ( چشمه ی قبله )
 
علی کولّ لارو
 
یورد
 
قوتور جوود